Waste Side Story – spectacol de operă contemporană în cadrul Grand Opera Pata Rât
În seara zilei de 10 mai 2024, pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, a avut loc premiera piesei Waste Side Story – spectacol de operă contemporană în cadrul Grand Opera Pata Rât, operă-hibrid, în care conlucrează artiști consacrați ai Operei Naționale din Cluj-Napoca și locuitori din Pata Rât.
Opera Waste Side Story reprezintă un proiect comun, inițiat și organizat de Goethe-Institut, Fundația Alt Art, Opera Națională Română din Cluj-Napoca, Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate, cu sprijinul Departamentului pentru Relații Interetnice din cadrul Guvernului României.
Spectacolul a fost un succes, s-a jucat cu sala plină, iar aplauzele de la final au demonstrat că actul artistic de pe scena Operei din Cluj a fost unul de un înalt profesionalism, dar și de o mare sensibilitate, care a ajuns la sufletul publicului și a reușit să transmită mesajul locuitorilor din Pata Rât.
Iubitorii de operă au primit foarte bine spectacolul și spun că s-a ridicat la nivelul unei opere clasice.
„A fost foarte frumos, a fost un comentariu social, au făcut așteptările corecte, și pentru o operă modernă s-a ridicat poate la nivelul unei opere clasice.”, a declarat un spectator.
„Mi-a plăcut, sincer mi-a plăcut, noi obișnuim să mergem la opera des, mi-a plăcut includerea oamenilor despre care a fost vorba în această poveste, adică i-am văzut, au venit în fata noastră s-au simtit bine, a fost un sentiment plăcut.”, este declarația altei spectatoare.
Cel mai probabil spectacolul va intra și în repertoriul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.
Libretul operei, semnat de actrița și scenarista Mara Căruțașu, a luat naștere prin organizarea unor ateliere în cadrul comunității, în vederea desfășurării cărora a fost cumpărat un container de 36 metri pătrați, unde au avut loc discuții cu locuitorii din Pata-Rât. Libretul aduce în atenția publicului atât problemele, cât și visele celor peste 2000 de suflete izolate în cea mai mediatizată comunitate de romi din România, folosind ca surse documentare chiar mărturiile locuitorilor.
Muzica spectacolului a fost compusă de doi tineri compozitori germani, Dominik Schuster și Tobias Gröninger, deja cu o experiență semnificativă în muzica de film și operă.
Regizorul spectacolului este Dan Vasile, cel care a semnat, de-a lungul anilor, montarea a peste treizeci de spectacole de teatru, atât clasice, cât și contemporane, dijorul este Adrian Morar, iar printre interpreți se numără soliști și instrumentiști ai Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, precum și reprezentanți ai comunității rome locale.
Spectacolul face parte din proiectul Grand Opera Pata Rât (https://gopr.ro/), o inițiativă din zona artei angajate social, care mizează pe auto-împuternicirea comunităților marginalizate de la Pata Rât și pe abordarea relațiilor Pata-Cluj prin capacitatea proceselor culturale de a conecta și apropia oameni, de a genera reflecție și dialog, de a crea spații de întâlnire, de a mobiliza energii sociale emancipatoare.
Pata Rât, zonă situată la șapte kilometri de centrul municipiului Cluj-Napoca, este unul dintre cele mai mare ghetouri din Europa care se află lângă un depozit de deșeuri. Este o așezare urbană informală segregată spațial, cu deprivări multiple – mediu toxic, spațiu redus de locuire și lipsa utilităților de bază –, unde locuiesc peste 2000 de persoane (peste 70% romi), dintre care peste 1000 de copii. În lipsa implementării longitudinale a unor politici publice de desegregare, Pata Rât se regenerează permanent.
„La Pata Rât, groapa de gunoi a Clujului, vorbim de o necropolă a istoriei înscrisă pe dealuri de deșeuri de peste 17 hectare. Vorbim de peste 2000 de cetățeni clujeni aruncați, la rândul lor, la gunoi. Vorbim de poveștile care se zbat să continue pe acest sit.
Una este ceea ce rămâne la finalul zilei dintr-unul din cele mai scumpe orașe din România, Clujul, alta este despre comunitatea de romi care trăiește acolo și care e, într-un fel, ceea ce rămâne după ce se îndepărtează machiajul social. Pentru această comunitate, societatea manifestă uneori puseuri reciclative, dar niciodată nu elaborează o strategie pe termen lung. Waste Side Story e despre povești pe care le aruncăm la gunoi pentru că e mai comod așa. Iar în spatele fiecărei povești e, de fapt, o viață. Și fiecare viață contează”, a mărturisit regizorul Dan Vasile.
Sursa fotografiilor: DRI